Article sections

    Hozzászólások kezelése

    A Hozzászólás képernyőt használhatjuk az oldalra beküldött kommentárok kezelésére. A Hozzászólás menünek nincsenek almenüpontjai, itt kizárólag a hozzászólások kezelésére szolgáló képernyőt találjuk. A képernyő nagy részét itt is egy lista tölti ki: ebben láthatjuk a hozzászólás szerzőjét, olvashatjuk annak szövegét, és azt, hogy mire érkezett a reakció.
    A lista feletti szöveges linkekre kattintva választhatunk, hogy melyik listát szeretnénk látni.
    A lehetséges opciók: Összes hozzászólás, Függőben, Elfogadva, Spam, Lomtárban. Az egyes opciók jelentése értelemszerű. Leggyakrabban valószínűleg az Összes hozzászólás listáját fogjuk nézni, de ha rövid időn belül sok jóváhagyásra váró komment gyűlt össze, akkor hasznos lehet csak a függőben lévőket lekérni, így egyben láthatjuk, miket kell moderálnunk.
    Ezt a képernyőt is testre szabhatjuk a már jól megszokott Képernyő beállításai gomb segítségével: beállíthatjuk, hogy mely oszlopok jelenjenek meg (a Szerző és a Mihez szóltak hozzá? megjelenítése állítható), valamint beállíthatjuk a limitet, hogy egy oldalon legfeljebb hány hozzászólás jelenjen meg a listában.
    Csoportműveletek tekintetében több opció is rendelkezésünkre áll: lehetőségünk van a hozzászólások csoportos elutasítására vagy elfogadására, spamnek jelölésére és lomtárba helyezésére. A Szűrő segítségével szűrhetünk kizárólag hozzászólásokra vagy visszajelzésekre, és persze itt is használhatjuk a szabadszavas keresőt.

    Moderáció a gyakorlatban

    A hozzászólások arra szolgálnak, hogy a látogatóink kifejtsék véleményüket, és akár velünk, akár egymással vitatkozzanak. A visszajelzések nekünk is nagy segítséget jelenthetnek az oldalunk alakításában. A hozzászólások egyben a kötődés kialakításában is fontos szerepet töltenek be: egy idő után a látogatóink már azért is vissza fognak járni az oldalunkra, hogy beszélgessenek vagy vitatkozzanak egymással. Egy sok hozzászólást generáló bejegyzés egyben magas olvasottságot is eredményez, hiszen az emberek újra és újra visszanéznek majd az oldalra – nem azért, hogy újraolvassák a bejegyzésünket, hanem azért, hogy megnézzék a friss hozzászólásokat, és esetleg maguk is kommentálják a vitát.

    Mint látható, a vita fontos szerepet tölt be az állandó olvasóközönség kialakításában, és egyben az olvasottságunk növelésében. Minél inkább megosztó egy téma, és minél inkább eltérőek az álláspontok, annál több hozzászólásunk, és ezzel párhuzamosan annál nagyobb olvasottságunk lesz, legalábbis rövid távon. Hosszú távon azonban a hozzászólások hangneme és tartalma befolyásolja az olvasóközönség alakulását is. Egy olyan oldal, ahol a hozzászólásokban gyakorivá válik a személyeskedés, alpári hangnem és a gyűlölködés, idővel taszítóvá válik a visszafogottabb, igényesebb felhasználók számára, és vonzóvá válhat a rosszindulatú, agresszív, öncélú provokációt élvező, a közbeszédben gyakran csak „troll” néven illetett felhasználók körében. Legyenek bármilyen igényesek, jól megírtak a bejegyzéseink, egy trollok által uralt oldal mindenképpen rossz hírű lesz, és ránk is rossz fényt vethet. Persze az oldalunk tematikája is meghatározza, hogy ez a folyamat mennyire veszélyeztet minket: egy politikai hírblog sokkal nagyobb eséllyel válik trollok áldozatává, mint egy macskafotókat közlő oldal.

    Szerencsére a WordPress lehetőséget ad arra, hogy az általunk nem megfelelőnek tartott hozzászólásokat moderáljuk. A moderálás kapcsán gyakran felvetődik a szólásszabadság kérdése: a trollok előszeretettel hivatkoznak erre, mikor számon kérik rajtunk, hogy miért töröltük egy hozzászólásukat. Fontos tudni azonban, hogy a szólásszabadság a mi jogunkat védelmezi, hogy kifejtsük álláspontunkat a saját weboldalunkon, de nem kötelez arra, hogy mindenki más véleménye számára is teret biztosítsunk, függetlenül annak tartalmától és formájától. A moderáció során kizárólag egyetlen dolgot kell szem előtt tartanunk: mi szolgálja az oldalunk és az olvasóközösségünk érdekeit. Egy weboldal üzemeltetése felelősséggel is jár: bár az egyes hozzászólásokat
    nem mi írjuk, összességében azok hangneméért felelősséggel tartozunk.
    Ez természetesen nem azt jelenti, hogy törölni kell minden olyan hozzászólást, amelynek tartalmával nem értünk egyet. A vita, egészen addig, amíg az kulturált hangnemben zajlik, jó dolog. Egy magas színvonalú vitából sokszor a külső szemlélő is rengeteget tud tanulni, és segít neki abban, hogy egy bonyolultabb kérdésről saját álláspontot alakítson ki. A vita számunkra is hasznos, hiszen rendkívül értékes visszajelzéseket kaphatunk így. Különösen a céges weboldalak üzemeltetői hajlamosak attól tartani, hogy egy, a termékre vagy szolgáltatásra vonatkozó
    negatív visszajelzés elriaszthat potenciális vásárlókat, így árthat az üzletnek. Valójában azonban ezek remek lehetőséget jelentenek számunkra, hiszen ha egy negatív visszajelzésre gyorsan és rugalmasan reagálunk, úgy látványosan demonstrálhatjuk, hogy odafigyelünk vevőinkre vagy ügyfeleinkre, és ezzel mindennél hatékonyabban növelhetjük a belénk vetett bizalmat a külső szemlélőben.
    Ezzel pedig egy újabb fontos ponthoz értünk: Míg a személyes viták esetében elsősorban a másik fél meggyőzésére törekszünk, addig a hozzászólásokban zajló viták célja sokkal inkább a külső szemlélő meggyőzése kell legyen. Az életben az agresszió sokszor sikeresebb lehet, mint az árnyalt érvelés. A külső szemlélő számára azonban sokkal hitelesebb lehet a higgadt érvelés, mint az agresszív megnyilvánulás. Vagyis ha az oldal üzemeltetőjeként vitába keverednénk egy kommentelővel, egy dolgot mindig tartsunk szem előtt: elsősorban nem a velünk vitatkozót kell meggyőznünk, hanem az olvasóinkat.

    in Weboldal tartalmi szerkesztése