A Google megerősítette, hogy a régóta tervezett oldalélmény (page experience) algoritmus frissítése elindult és várhatóan 2021 augusztusig minden országban lefut. Az új változás miatt jelentős rangsorolási tényezővé válik az oldalélmény. Ez befolyásolni fogja a Google keresési találat eredményeit.
Mi is az az oldalélmény algoritmus frissítés?
Az oldalélmény algoritmus (Page Experience algoritmus) az adott weboldal felhasználói élményét vizsgálja, és azt is bevonja a találati oldal sorrendjének meghatározásába. Az oldalélényben megjelenő tényezőket egy csokorba összegyűjti az algoritmus, és önálló hatásként értékeli. Például a weboldal gyorsaságával összefüggő tényezőt a jövőben sokkal inkább felhasználói szempontból vizsgálja a Google; nem a weboldal általános betöltődési sebességét vizsgálja, hanem azt, hogy a legnagyobb tartalmi elem mennyi idő alatt töltődik be, hiszen ez az, ami igazán érdekes a felhasználó számára. Az például, hogy a lábléc mennyi idő alatt töltődik be, kevéssé releváns.
Ami alapot szolgáltat a felhasználói élménynek:
- loading (LCP) – mennyi ideig tart az oldalon lévő legnagyobb tartalomelemnek a betöltése?
- interactivity (FID) – mennyi ideig tart, amíg kattintásra válaszol az oldal, pl. egy gombra való kattintáskor?
- visual stability (CLS) – vagy kumulatív elrendezés eltolódás, a képernyő elrendezését figyeli, ill. hogy a vizuális elemek mennyire stabilak, nem ugrálnak-e?
Ez alapján egyértelmű, hogy még az oldal betöltődésének a sebessége sem minden! Hiába tölt be szupergyorsan, ha utána későn reagál a kattintásra, vagy épp ugrálnak a vizuális elemek a monitoron mondjuk görgetéskor. A visual stability ugyanúgy figyeli a gombok kényelmes elérhetőségét. Például, ha a gomb irányába visszük az egeret, és utolsó másodpercben betölt egy hirdetés, és rossz kattintást eredményez, az a felhasználói élmény rombolásának jó példája.
Bővülő rangsorolási tényezők
Néhány nyilvánosságra hozott tényező, amelyik biztosan befolyásolja a felhasználói élményt:
- szabálytalan pop-up ablakok – 2017-től a nem szabályos felugró ablakot használó oldalak hátrasorolást kapnak,zavaró reklámok
- mobilra optimalizáltság – ma már nagyságrendekkel több keresés indul mobil eszközről, mint desktopról, így nem véletlen, hogy fontos kritérium lett a keresőnél,
- biztonságos böngészés – a webhely ártalmatlan a felhasználók számára.
- Core Web Vitals
- biztonság, HTTPS
Hogyan tudod ellenőrízni, hogy jó-e a weboldalad az új algoritmus szempontjából: https://web.dev
Ez alapján mi is elkezdtük az ügyeleink oldalait ellenőrizni, és ahol javítani kellett a mutatókon, ott rendbe raktuk azokat. Mutatjuk az alábbi példán keresztül: